ORZ aktualizacja aktualizacji?

Ocena ryzyka zawodowego, wymagania i zalecenia, metody, dokumentowanie, przykłady.

Moderatorzy: Renti, ewania, Andrzej J.S

Andrzej J.S
6250...9374 posty
6250...9374 posty
Posty: 8050
Rejestracja: 8 maja 2008, 21:20

Re: ORZ aktualizacja aktualizacji?

Post autor: Andrzej J.S » 17 stycznia 2017, 13:48

rysbur pisze: Andrzej J.S: A jaki sposób ty preferujesz lub jak to jest u Ciebie?
Ja już swój sposób podałem powyżej - oświadczenie w aktach osobowych, a w kompleksowym opracowaniu ORZ tylko strona (ostatnia) z tabelą dokonywanych aktualizacji (Lp., aktualizowane stanowisko pracy, data aktualizacji, podpis dokonującego aktualizację).
Tak było jak pracowałem - teraz jestem na emeryturze i nie wiem jak prowadzi to mój następca.

Andrzej J.S
6250...9374 posty
6250...9374 posty
Posty: 8050
Rejestracja: 8 maja 2008, 21:20

Re: ORZ aktualizacja aktualizacji?

Post autor: Andrzej J.S » 17 stycznia 2017, 13:48

Ps.
Twój sposób może i jest dobry, ale wymaga przechowywania, a tym samym archiwizowania oryginalnych list z podpisami pracowników, skanowania tych dokumentów, prowadzenia stron na serwerze zakładowym, itd.
Ja natomiast wychodząc z założenia, że są to dokumenty BHP przekazywałem je do kadr w celu wpięcia pracownikowi w akta osobowe. Jak przychodził organ kontrolny, w tym PIP, brał akta osobowe pracownika (przeważnie kilku wybranych pracowników), to miał wszystko w jednym miejscu.
Prace miałem na terenie kilku województw i w takiej sytuacji pracodawca nie miał potrzeby ściągać mnie do siedziby zakładu pracy.

Awatar użytkownika
ewania
Moderator
Posty: 23056
Rejestracja: 19 lutego 2005, 20:33
Lokalizacja: Leszno

Re: ORZ aktualizacja aktualizacji?

Post autor: ewania » 17 stycznia 2017, 20:07

Andrzej J.S pisze:przekazywałem je do kadr w celu wpięcia pracownikowi w akta osobowe. Jak przychodził organ kontrolny, w tym PIP, brał akta osobowe pracownika (przeważnie kilku wybranych pracowników), to miał wszystko w jednym miejscu.
Bingo.
"Jeżeli nie wiesz człowieku jak postąpić - na wszelki wypadek postąp uczciwie."
(Antoni Słonimski)

Awatar użytkownika
Dario
250...374 postów
250...374 postów
Posty: 288
Rejestracja: 29 września 2016, 13:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: ORZ aktualizacja aktualizacji?

Post autor: Dario » 18 stycznia 2017, 08:05

rysbur pisze: Zalet jest kilka:
1) nie zdarza się sytuacja gdzie pracownik podpisuje oświadczenie o zapoznaniu z ORZ - a ta ORZ nie istnieje (lub nie można jej znaleźć),
2) każdy kontrolujący podając nazwę stanowiska ma jak najbardziej aktualny wykaz wszystkich pracowników z nią zapoznanych.
3) W przypadku nowej ORZ (po zapoznaniu z nią pracowników), starą można zarchiwizować (nie radzę wyrzucać),
4) Nie ma żadnych starych, nieaktualnych i niepotrzebnych dokumentów zabierających miejsce na biurku czy w szafie.
5) każdy pracownik i osoba kierująca w każdym momencie ma dostęp do aktualnej ORZ (co bardzo podoba się PIP).
Myślę, ze i ten sposób jest dobry, ale ja osobiście praktykuję
Andrzej J.S pisze: wychodząc z założenia, że są to dokumenty BHP przekazywałem je do kadr w celu wpięcia pracownikowi w akta osobowe.

Awatar użytkownika
rysbur
3125...6249 postów
3125...6249 postów
Posty: 3890
Rejestracja: 16 maja 2003, 19:08
Lokalizacja: Poland
Kontakt:

Re: ORZ aktualizacja aktualizacji?

Post autor: rysbur » 18 stycznia 2017, 09:39

W zasadzie to każdy sposób jest dobry o ile pozwala na udokumentowanie zapoznania pracownika z ORZ. Natomiast miejsce przechowywania zależy od przyjętych zwyczajów i wypracowanych przez lata współpracy z kadrami procedur. Mój kadrowiec po wielu kontrolach tak ściśle przestrzega przepisów, że nie ma szans aby tam (do akt) wcisnąć coś co nie jest na wykazie. Kiedyś do akt przekazywałem protokoły powypadkowe (uważałem, że tam powinien być jeden z egzemplarzy). Niestety, przeprowadzona kontrola wykazała to jako nieprawidłowość. Od tego momentu kadrowiec dokładnie porównuje zawartość akt z wykazem w cytowanym przeze mnie przepisie. Pamiętajcie, że wiele zakładów pracy kontrolowanych jest przez PIP - a oni na pewno nie zgłoszą zastrzeżeń do dokumentów związanych z bhp przechowywanych w teczce akt osobowych pracownika. Ale wyobraźcie sobie zespół kontrolny działający przez kilka tygodni gdzie zgodnie ze szczegółowym harmonogramem kontroli kompleksowej przez kilka dni trzy osoby sprawdzają dokładnie zawartość wszystkich teczek pod względem zgodności z przepisami. Każdy brakujący, nadmiarowy lub nieprawidłowy dokument zostanie opisany w protokole.


Andrzej J.S
6250...9374 posty
6250...9374 posty
Posty: 8050
Rejestracja: 8 maja 2008, 21:20

Re: ORZ aktualizacja aktualizacji?

Post autor: Andrzej J.S » 18 stycznia 2017, 10:31

rysbur pisze: wyobraźcie sobie zespół kontrolny działający przez kilka tygodni gdzie zgodnie ze szczegółowym harmonogramem kontroli kompleksowej przez kilka dni trzy osoby sprawdzają dokładnie zawartość wszystkich teczek pod względem zgodności z przepisami. Każdy brakujący, nadmiarowy lub nieprawidłowy dokument zostanie opisany w protokole.
Miałem kiedyś do czynienia z takim zespołem, który między innymi sprawdzał refundację za zakupione przez pracowników okulary do pracy przy komputerze.
Kontrolująca zarzuciła, że na wniosku na refundację za okulary kadrowej (kierowniczki kadr) brak jest potwierdzenia zwierzchnika (kierownika działu kadr), że przy komputerze pracuje ponad połowę dobowego wymiaru czasu pracy.
Moje tłumaczenie, że w treści wniosku składanego przez pracownika jest stwierdzenie, iż pracownik pracuje ponad połowę ........ , co uprawnia do ubiegania się o refundację, a przełożonym / zwierzchnikiem kierowniczki kadr jest dyrektor - nie pomogło. Czepiła się, że w pkt. odnoszącym się do potwierdzenia tych danych brak jest podpisu zwierzchnika kadrowej. Nie pomogło moje wyjaśnienie, że przecież dyrektor na jej wniosku napisał: "zgoda - wypłacić" i skierował wniosek do działu finansowego - musiała się wykazać i w protokóle napisała, że brak potwierdzenia ..... . Wówczas nie wytrzymałem i powiedziałem, że jak chce się kogoś kontrolować to najpierw trzeba na tym co się kontroluje znać . Poleciała do dyrektora na skargę, ale ją olał. Za tydzień mieliśmy w spółce naradę służby bhp z udziałem prezesa spółki i tego typu skarg na ten zespól było więcej. Rezultat był taki, że cały ten zespół kontrolujący został zlikwidowany.
Z każdym kontrolującym można wygrać, tylko trzeba dokładnie się na tym znać i opierając się na przepisach mieć rację.

Andrzej J.S
6250...9374 posty
6250...9374 posty
Posty: 8050
Rejestracja: 8 maja 2008, 21:20

Re: ORZ aktualizacja aktualizacji?

Post autor: Andrzej J.S » 18 stycznia 2017, 10:35

rysbur pisze: Kiedyś do akt przekazywałem protokoły powypadkowe (uważałem, że tam powinien być jeden z egzemplarzy). Niestety, przeprowadzona kontrola wykazała to jako nieprawidłowość.
I słusznie, bo miejscem protokółu powypadkowego jest segregator w szafie biurowej, a nie akta osobowe pracownika :wink:

julijka2
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 853
Rejestracja: 2 sierpnia 2016, 15:02

Re: ORZ aktualizacja aktualizacji?

Post autor: julijka2 » 18 stycznia 2017, 10:48

Andrzej J.S pisze:
rysbur pisze: Kiedyś do akt przekazywałem protokoły powypadkowe (uważałem, że tam powinien być jeden z egzemplarzy). Niestety, przeprowadzona kontrola wykazała to jako nieprawidłowość.
I słusznie, bo miejscem protokółu powypadkowego jest segregator w szafie biurowej, a nie akta osobowe pracownika :wink:
*w szafie biurowej behapowca ;)

Andrzej J.S
6250...9374 posty
6250...9374 posty
Posty: 8050
Rejestracja: 8 maja 2008, 21:20

Re: ORZ aktualizacja aktualizacji?

Post autor: Andrzej J.S » 18 stycznia 2017, 11:09

julijka2 pisze:
Andrzej J.S pisze:
rysbur pisze: Kiedyś do akt przekazywałem protokoły powypadkowe (uważałem, że tam powinien być jeden z egzemplarzy). Niestety, przeprowadzona kontrola wykazała to jako nieprawidłowość.
I słusznie, bo miejscem protokółu powypadkowego jest segregator w szafie biurowej, a nie akta osobowe pracownika :wink:
*w szafie biurowej behapowca ;)
Masz rację, bo w zasadzie taki protokół kadrom do niczego nie służy.

Awatar użytkownika
Dario
250...374 postów
250...374 postów
Posty: 288
Rejestracja: 29 września 2016, 13:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: ORZ aktualizacja aktualizacji?

Post autor: Dario » 18 stycznia 2017, 11:33

Andrzej J.S pisze:Masz rację, bo w zasadzie taki protokół kadrom do niczego nie służy.
Masz rację,. kadrom ... nie, ale pracownikowi ... to już inna sprawa. Osobiście uważam i stosuję przekazywanie PW do kadr w celu włączenia do akt pracowniczych.Zważcie, ze akta osobowe przechowuje się przez 50 lat, a PW-20. Zatem w sytuacji konfliktowej, po upływie tych 20 lat, pracownik miałby poważne trudności z udowodnieniem WPP (oczywiście pomijam tu zasoby ZUS-u). Myslę, ze nie stanowi to poważnego naruszenia przepisów, a w przypadku kontroli PIP .... jakoś się to wytłumaczy; przecież działamy (my bhp-owcy i kontrolerzy PIP) w imieniu pracownika :!:

julijka2
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 853
Rejestracja: 2 sierpnia 2016, 15:02

Re: ORZ aktualizacja aktualizacji?

Post autor: julijka2 » 18 stycznia 2017, 11:56

Dario pisze:
Andrzej J.S pisze:Masz rację, bo w zasadzie taki protokół kadrom do niczego nie służy.
Masz rację,. kadrom ... nie, ale pracownikowi ... to już inna sprawa. Osobiście uważam i stosuję przekazywanie PW do kadr w celu włączenia do akt pracowniczych.Zważcie, ze akta osobowe przechowuje się przez 50 lat, a PW-20. Zatem w sytuacji konfliktowej, po upływie tych 20 lat, pracownik miałby poważne trudności z udowodnieniem WPP (oczywiście pomijam tu zasoby ZUS-u). Myslę, ze nie stanowi to poważnego naruszenia przepisów, a w przypadku kontroli PIP .... jakoś się to wytłumaczy; przecież działamy (my bhp-owcy i kontrolerzy PIP) w imieniu pracownika :!:
PW przechowuje się 10 lat wg KP art 234

tadeusz8
1250...1874 postów
1250...1874 postów
Posty: 1265
Rejestracja: 4 sierpnia 2011, 09:29
Lokalizacja: Warszawa

Re: ORZ aktualizacja aktualizacji?

Post autor: tadeusz8 » 18 stycznia 2017, 12:00

Tytuł: Re: ORZ aktualizacja aktualizacji?
Czy nikt z forumowiczów nie próbował zapoznawać pracowników z ORZ za pomocą poczty elektronicznej :?: Ja u siebie tak robię. Wysyłam materiały związane z RZ dekretując je na nowo przyjmowanego pracownika. Do tego dołączam Oświadczenie o zapoznaniu z RZ. W "dyspozycji" OPCJE (emila) zaznaczam:
- żądaj potwierdzenie dostarczenia,
- żądaj potwierdzenie przeczytania.
Oczywiście nie każdy pracownik ma komputer / do niego dostęp - ale ma Kierującego Pracownikami i to od nadzoru należy realizacja tych obowiązków, równie dobrze można ORZ wykorzystać przy Instruktażu stanowiskowym.
Podobnie robię przy szkoleniu okresowym. Oczywiście znajdują się i oporni, ale są i na to sposoby zmiękczenia :wink: 8)

Awatar użytkownika
Dario
250...374 postów
250...374 postów
Posty: 288
Rejestracja: 29 września 2016, 13:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: ORZ aktualizacja aktualizacji?

Post autor: Dario » 18 stycznia 2017, 12:31

julijka2 pisze:PW przechowuje się 10 lat wg KP art 234
:oops: jak najbardziej masz rację. Zamyśliłem się :P Wszystkim forumowiczów Przepraszam.

Awatar użytkownika
Dario
250...374 postów
250...374 postów
Posty: 288
Rejestracja: 29 września 2016, 13:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: ORZ aktualizacja aktualizacji?

Post autor: Dario » 18 stycznia 2017, 12:36

tadeusz8 pisze: "dyspozycji" OPCJE (emila) zaznaczam:
- żądaj potwierdzenie dostarczenia,
- żądaj potwierdzenie przeczytania.
i potem drukujesz te potwierdzenia :?: , przechowujesz/przekazujesz :?: Czy też pozostawiasz na serwerze :?:

julijka2
625...1249 postów
625...1249 postów
Posty: 853
Rejestracja: 2 sierpnia 2016, 15:02

Re: ORZ aktualizacja aktualizacji?

Post autor: julijka2 » 18 stycznia 2017, 12:51

mnie tego typu maile nie przekonują.
bo, co z tego, że otworzył maila, co z tego, że dostałeś potwierdzenie pocztowe, że przeczytał treść maila, jak jest to tylko czysty algorytm

ja mam tak skrzynkę ustawioną, że czytam wszystko, bo mail mi się i tak cały wyświetla, a adresaci info o przeczytaniu/otworzeniu nie dostają

ODPOWIEDZ